Amerikkalaisessa Appetite-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa tutkijat jakoivat 117 harvakseltaan liikuntaa harrastanutta ihmistä kahteen ryhmään. Ensimmäinen ryhmistä liikkui 0-3 kertaa viikossa enintään 40 minuuttia kerralla. Toinen ryhmä oli jaettu kolmeen ryhmään siten, että osa porukasta ei liikkunut lainkaan, osa liikkui kolmesti ja loput viidesti viikossa. Liikunta oli pelkästään aerobista liikuntaa.

Tutkijat tarkkailivat osallistujien ruokailutottumuksia. Tutkimuksessa selvisi, että viisi kertaa viikossa liikkuvat valitsivat selvästi mieluummin vähäenergisiä ruoka-aineita kuin vähemmän liikkuvat.

Personal trainer ja hyvinvointivalmentaja Piia Koriseva sanoo, että terveelliset elämäntavat tukevat toisiaan. Liikunnan antama hyvä olo välittyy myös ruokailuvalintoihin.

– Kun ihminen harrastaa säännöllisesti liikuntaa, esimerkiksi reippaita kävelylenkkejä 3-4 kertaa viikossa, ja nukkuu yönsä pääsääntöisesti hyvin, hän jaksaa kiinnittää huomiota myös ruokailuunsa.

Korisevan mukaan jouluähkyn jälkimainingeissa ei kannata ryhtyä päättömille kitukuureille. Ne eivät kestä muutamaa viikkoa kauempaa, eivätkä ne tuo pysyviä tuloksia.

– Tärkeintä on olla armollinen itselleen. Aloita elämäntapojen skarppaaminen maltilla ja tee muutoksia, joihin pystyt sitoutumaan, Koriseva ohjeistaa.