Hengitysvaikeudet tai pinnallinen hengittäminen johtuvat monista syistä, kuten liikunnan puutteesta, epäterveellisistä elämäntavoista, väärästä hengitystekniikasta tai ulkoisista tekijöistä: sisä- tai ulkoilman laadusta. Oli syy mikä tahansa, hapen kierto estoitta elimistössä edistää ihmisen hyvinvointia.

 

Hyvä hengitys vahvistaa

Hengityslihasten aktiivinen harjoittelu edesauttaa elimistön hyvinvointia ja toimintoja. Hengityslihasten vahvistumisen myötä myös ryhti ja rintakehän liikkuvuus paranevat. Keuhkojen tilavuus laajenee, hengitys syvenee ja verenkierto sekä aineenvaihdunta vilkastuvat.

Stressitilassa pinnallinen hengitys lisääntyy autonomisen hermoston ylikierroksista ja syke kohoaa. Hengitysharjoituksilla autonomisen hermoston toimintaa tasoitetaan ja stressitaso laskee. Syvän hengityksen oppiminen on mielenhallintaa.

Urheilusuorituksissa ja palautumisessa hengitysharjoituksen mukaan ottaminen vapauttaa elimistön kuormitusta.  
Kansainvälisten tutkimusten mukaan säännöllinen hengitysharjoittelu alentaa verenpainetta, vähentää stressiä ja parantaa unen laatua. Tehokas liikunta on luontainen tapa parantaa hengitys- ja verenkiertoelimiä.

 

Hengitysharjoituslaite avuksi

Liikkumisen vähentyminen ja sairaudet voivat vaikeuttaa hengittämistä. Markkinoilla on hengitysharjoituksiin monia apuvälineitä, joilla voidaan tehostaa hapensaantia ja edistää hengityksen luontaista liikettä ulos- ja sisäänhengitystä vahvistamalla.

Vastapaineella varustetut laitteet vahvistavat hengityslihaksia. Sisään hengitettäessä palleaa ja ulompia kylkivälilihaksia, uloshengityksessä sisempiä kylkivälilihaksia ja vatsalihaksia.

Hengityslihasten vahvistuessa hengitysvoima lisääntyy, ja hengittämisestä tulee helpompaa. Saatavilla on myös laite, jossa yhdistyy vastusteinen hengittäminen ja lämmin höyry, joka vähentää limakalvojen ärsytystä, kosteuttaa limakalvoja ja vähentää tukkoisuutta.  Hengitysharjoituksista hyötyvät erityisesti heikosti ja pinnallisesti hengittävät, kuorsaajat, ikäihmiset, äänityöläiset ja urheilijat.

Syvähengitystekniikan omaksuminen tehostaa hengitystä entisestään. Hyvä hengitys hoitaa ja suojaa hengittäjäänsä.