Luontaislääkintäkonkari Merja Lindström on hoitanut uupumisen oireita jo yli 30 vuotta, jonka aikana lukuisten naisten jaksaminen on nostettu uudelle tasolle paikkaamalla yksilölliset vitamiini- ja hivenaineiden puutostilat.

– Kun peruspilarit eli ruokavalio, uni ja riittävä liikunta ovat kunnossa ja edelleen väsyttää, kannattaa käydä mittauttamassa kehon vitamiinitasot. Usein jatkuvan väsymyksen taustalla on vitamiinivarastojen tyhjentyminen esimerkiksi stressin seurauksena. Stressi saa elimistön toiminnot kiihtymään, jolloin aikaisemmin hyvinvoivana pitänyt ruokavalio ei enää riitäkään ravitsemaan kehoa ja mieltä, Lindström kertoo.

Lindström toivoo, että Suomessa opittaisiin hyödyntämään ravintolisien potentiaali terveydenhuollossa nykyistä paremmin, sillä Käypä hoito -suosituksissakin niitä on jo useita, muun muassa ubikinoni, seleeni ja omega 3.

”Vitamiinien puutostilasta johtuva uupumus saatetaan tulkita masennukseksi.”

– Vitamiinien puutostilasta johtuva uupumus saatetaan tulkita masennukseksi, vaikka helpotus olisi ehkä saatu vitamiini- ja hivenainetankkauksella. 70 % suomalaisista kokee hyötyvänsä ravintolisistä ja käyttää niitä ainakin silloin tällöin. Keski-Euroopassa on ymmärretty kokemusnäytön merkitys jo ajat sitten, ja luontaistuotteita käytetään sulassa sovussa koululääketieteen rinnalla, Lindström vertaa.

Kuluttajien keskuudessa kiinnostus luontaisiin hoitomuotoihin on kuitenkin yleistynyt.

– Lisääntynyt tietoisuus luontaistuotteiden hyödyistä näkyy kysynnässä, joka on saanut markkinat räjähdysmäiseen kasvuun. Aloittaessani alalla reilu 30 vuotta sitten omalla paikkakunnallani oli vain yksi luontaistuotteiden vähittäiskauppa, nyt koko Suomessa niitä on lähes 400 ja määrä on kasvava, Lindström iloitsee.

– Samalla joukkoon mahtuu tuotteita laidasta laitaan. Jos ravintolisä ei imeydy, hyöty jää laihaksi. Laadukkailla tuotteilla on vankka tieteellinen tutkimusnäyttö, diplomihomeopaatti vinkkaa.

 

Rautaa, seleeniä ja virtaa soluvoimalaan

Lindströmin mukaan tyypillisimpiä väsymyksenä oireilevia puutostiloja ovat raudan, ubikinonin, seleenin ja hyvien rasvahappojen vähäinen määrä elimistössä.

– Ubikinoni eli koentsyymi Q10 on elimistölle välttämätön antioksidantti, jota ilman solut eivät saa energiaa ihmisen kunnossa pitämiseen. Elimistön luontainen ubikinonin tuotanto vähenee 25-30 vuoden iässä, jonka lisäksi stressi ja voimakas fyysinen rasitus syövät tämän antioksidantin määrää ja saavat ihmisen väsymään. Jos uupumuksen taustalla on ubikinonin puutostila, hyödyt ravintolisästä huomaa jo parissa viikossa, ellei jopa aikaisemmin, Lindström tietää.

Yleistynyt seleenin puutostila näkyy kilpirauhasen vajaatoiminnan lisääntymisenä.

– Kilpirauhasen vajaatoiminta puolestaan aiheuttaa väsymystä ja raudan puutetta, Lindström sanoo.

Lopuksi Lindström muistuttaa hyvien rasvahappojen merkityksestä.

– Erityisesti gammalinoleenihappo on naisen hormonitoiminnalle elintärkeä. Kun omega 3 ja 6 -rasvahappoja saa oikeassa suhteessa ja muodossa, energisyys lisääntyy ja ihokin kiittää, Lindström lupaa.