Varpu Tavi on terveyskirjailija, toimittaja ja bloggaaja, joka on julkaissut useita teoksia hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta sekä naisterveydestä. Kestosuosikiksi on noussut yhdessä joogaopettaja Anja Huovisen kanssa kirjoitettu Hormoniharmoniaa ruokavalion ja joogan keinoin. Hänen uusin kirjansa, lääkäri Anna Sillanpään kanssa kirjoitettu Koko naisen terveys, käsittelee naisen terveyttä kokonaisvaltaisesti sekä koulu- että täydentävän lääketieteen näkökulmista.

Me naiset olemme monimutkaisia olentoja. Syy siihen on hormonaalinen: naisen elimistö muuttuu elämänsä aikana useammin kuin miehen. Nainen saa kuukautiset, tulee raskaaksi, synnyttää, imettää ja kokee menopaussin. Me naiset myös reagoimme tuntemuksiimme miehiä herkemmin. Päätä tai vatsaa särkee, turvottaa ja kipuilemme eri tavoin. Nämä oireet on helppo leimata psykosomaattisiksi, vaikka niihin on usein hormonaalinen ja elämäntapoihin liittyvä syy. Naistentaudit ovat voimakkaasti naissukupuolihormonien säätelyn alaisia, ja pitkälti myös ne ovat oireita erilaisista hormonaalisista epätasapainotiloista. Pienillä valinnoilla, joita päivittäin teet, on suuri vaikutus terveyteesi ja hyvinvointiisi.

Nainen voi vaikuttaa hyvinvointiinsa aivan ratkaisevasti ruokavaliolla. Sillä voi paitsi ehkäistä sairauksia ja hidastaa elimistön ikääntymistä myös lievittää, ja jopa hoitaa, jo ilmaantuneita oireita. Sairaus syntyy yleensä pienin muutoksin elimistön tasapainon järkkyessä eikä ilmesty kuin salama kirkkaalta taivaalta. Näihin muutoksiin voi lähes aina vaikuttaa elämäntavoilla ja saada prosessi kääntymään uudelleen kohti terveyttä ja hyvinvointia. Vaikka osa sairauksista on parantumattomia, elämäntavoilla ja hyvällä hoidolla voi aina lisätä hyvinvointia ja elämänlaatua.

Stressillä on suuri vaikutus syömis- ja juomiskäyttäytymiseen. Suomalaistutkimuksen mukaan erityisen alttiita stressipohjaiselle syömiselle ovat naiset, jotka kokevat jäävänsä vaille tunne-elämän tukea. Stressisyöjät hakevat lievitystä stressiin makkaroista, hampurilaisista, pitsasta ja suklaasta useammin kuin muut.

Säännöllisellä liikunnalla saat elämäntapastressiä puretuksi, rauhoitat mieltäsi ja laitat mielihyvähormonit liikkeelle. Fyysinen aktiivisuus tasaa hormonitoimintaa niin kuukautiskierrossa kuin eri elämänvaiheissa murrosiän, raskauden ja vaihdevuosien aikana. Liikunta ei kuitenkaan koskaan saisi olla pakotettua ja ilotonta vaan jotain, mistä nautit.

Kaikki muutos alkaa mielestä. Jokainen meistä luultavasti haluaisi upean ja terveen kehon, mutta harva on valmis tekemään töitä sen eteen ja oikeasti muuttamaan elämäntapojaan. Ole siis itsellesi rehellinen: mieti, mikä elämässäsi on sellaista, minkä olet valmis muuttamaan, ja mistä et missään tapauksessa halua luopua. Sinä olet oman elämäsi paras asiantuntija, niinpä päätät myös sen panokset ja riskit itse.

Yleensä etenemme päinvastaisessa järjestyksessä: haluamme unelmavartalon ja terveyden, mutta emme pohjimmiltamme halua muuttaa elämäntapojamme. Viisaampaa on lähteä liikkeelle siitä, mitä on valmis tekemään. Sen jälkeen tavoitekin on saavutettavissa. Älä lykkää elämänmuutoksen aloittamista ensi maanantaihin.
Aloita nyt.