Ovatko naisen oireet monimuotoisemmat, mutkikkaammat? Eikö lääkäri usko naista kuten miestä?

"Naispotilaan oireet eivät ole vähempiarvoisia kuin miespotilaan"

Nainenkin voi sairastua valtimotautiin. Naisen sepelvaltimotauti vain ilmenee keskimäärin kymmenen vuotta myöhemmin kuin miehen ja aiheuttaa harvemmin sydänäkkikuoleman. Tämä johtuu ilmeisesti estrogeenistämme, vaikka tutkimuksissa on havaittu, ettei varsinainen hormonikorvaushoito suojaa meitä valtimotaudin kehittymiseltä. Koska naisella taudin ilmaantuminen osuu myöhäiseen keski-ikään ja erityisesti vanhuuteen, on luonnollista, että tuossa vaiheessa elämän polkua ihmisellä on muitakin sairauksia, jotka antavat oman mausteensa kokonaisuuteen. Lähtökohtaisesti sepelvaltimotaudin oireisto on samanlainen molemmilla sukupuolilla. Onko oire sitten valtimotaudille tyypillinen (rasituksessa ilmaantuva laaja-alainen pakahduttava tunne rinnalla joka helpottaa levolla) vai epätyypillinen (kuten väsyvyys tai rytmihäiriö), jää asiantuntijan eli lääkärin huoleksi. Naispotilaan oireet eivät ole vähempiarvoisia kuin miespotilaan.

Valtimotaudin vaaratekijät ovat naisilla ja miehillä samat. Naiseus ei suojaa meitä tupakoinnin vaaroilta. Onneksi tupakointi on vähenemässä yhteiskunnassamme: vuonna 2015 20-64-vuotiaista miehistä tupakoi päivittäin 19% ja naisista 15%. Nuorilla tupakointiluvut olivat pojilla ja tytöillä samat, noin 11%. (lähde: THL) Sydänlääkärin hartain toive on, että lähivuosina luku lähestyisi nollaa.

Toinen sydän-ja verenkiertoelimistöä rappeuttava ongelma on ylipaino sekä siihen läheisesti liittyvät diabetes ja verenpainetauti. Ymmärrän omasta kokemuksestakin, että raskauden jälkeen keho ei palaakaan helposti entiseen kuosiin. Napa on venähtänyt ja kääntynyt ympäri, vyötäröllä on liikaa nahkaa ja vähän muutakin. Normipainon saavuttaminen vaatii useimmilta kovasti ponnistelua. Lapsiperheen arjessa liikunnan harrastamiseen ei tunnu jäävän aikaa. Älä anna periksi. Usko, ponnistelut tulevat kannattamaan.   

Sydänterveellinen ruokavalio on tärkeä osa painonhallintaa ja kolesterolin hoitoa. Historia on osoittanut, etteivät ”ihmedieetit” tuota pitkäaikaista tulosta. Koskapa ravinto on niin tärkeä osa elämäämme, siitä ohjeistaminen tuntuu herättävän helposti intohimoja ja puheita puolesta ja vastaan. Monipuolinen terveellinen Pohjolan ruokavalio on hyvä perusta. Jo pienillä muutoksilla saa paljon aikaan.

"Terveelliset elintavat on onneksi helppo omaksua, kunhan asiaan vähän keskittyy"

Työikäisessä väestössä naisten tavallisin kuolinsyy on syöpäsairaus, mutta ikääntyneillä yleisin kuolinsyy on sydän- ja verisuonisairaudet kuten miehilläkin. Geeneilleen ei voi mitään, ja monet alkavat tahtomattaankin ikääntyessään muistuttaa äitejään. Suurin osa valtimotaudin vaaratekijöistä on sellaisia, joihin voit itse vaikuttaa. Lopeta tupakointi. Ota lääkärin määräämä verenpaine-, diabetes- tai kolesterolilääkitys ohjeiden mukaan. Tee tarvittaessa muutoksia ruokavalioosi ja harrasta liikuntaa. Perustana on tavallinen arkiliikunta. Nouse portaita liukuportaiden sijaan. Jää bussista pois pari pysäkinväliä ennen määränpäätä ja kävele loppumatka. Valitse liikuntaharrastus josta eniten nautit. Jollekin se on ryhmässä tapahtuvaa liikuntaa, toiselle sopii yksinäisyys lenkkipolulla tai hiihtoladulla. Sydän ja mieli kiittävät!

Muista, sinulla on vain yksi moottori, josta täytyy pitää hyvää huolta. Mitään et saa ilmaiseksi tai automaationa. Terveelliset elintavat on onneksi helppo omaksua, kunhan asiaan vähän keskittyy. Hyvät naiset! Pitäkäämme verisuonet vetreänä!

 

Anna-Mari Hekkala, kardiologi, ylilääkäri, Suomen Sydänliitto ry