Ikääntyessä nivelten kuluminen voi tuoda kipuja ja hankaloittaa liikkumista. Liikunnan vähentyminen puolestaan jäykistää lihaksia ja heikentää lihasvoimaa.

– Ikääntyminen ei näy vain pinnallisesti iholla, vaan myös sisäisesti kaikkialla kehossa. Nivelkivut saavat seniorin usein välttämään liikuntaa, vaikka todellisuudessa liike on lääke myös nivelrikkoon, fysioterapeutti Sari Rautiainen Mediteamilta sanoo.

Lihaskunnon ylläpitäminen vaikuttaa elämänlaatuun moniulotteisesti.

– Liikuntakyky edistää omatoimisen arjen säilyttämistä. Kyky kantaa vastuuta itsestä pitää ihmisen elämässä paremmin kiinni, kun pelko omasta selviytymisestä ei rajoita tekemisiä. Elämänhallinnan alentuessa avun tarve lisääntyy ja vapaus omaan ajankäyttöön vähenee. Moni kokee sen ikävänä, mikä vaikuttaa mielialaan, Rautiainen kuvailee omatoimisuuden moninaista yhteyttä mielekkääseen elämään.

– Heikko lihaskunto voi hankaloittaa muun muassa sängystä nousemista ja rapuissa liikkumista. Kun liikkuminen ottaa voimille, ihminen on alttiimpi jäämään kotiin. Sosiaalinen elämä supisuu ja riski yksinäisyyteen lisääntyy. Lihaskunto vaikuttaa myös tasapainoon, jonka heikkeneminen altistaa tapaturmille, fysioterapeutti jatkaa.
Kivuilta ei aina voi välttyä. Lihasvoimaa kannattaa silti harjoittaa, muutoin kunto menee huonommaksi ja elämänlaatu kärsii.

– Unesta, riittävästä ravinnosta ja nestetasapainosta huolehtiminen, kremppojen hoitaminen ja apuvälineiden sekä niveltukien hyödyntäminen helpottavat elämää ja pitävät arjessa kiinni. Vaivojen kanssa ei tarvitse sinnitellä yksin, apua on saatavilla ja niihin kannattaa tarttua jo aikaisessa vaiheessa, Rautiainen sanoo ja rohkaisee omatoimisuutta tukevien apuvälineiden hankintaan.


Arkiset askareet helpommaksi

Ikääntymisen aiheuttamat muutokset kehossa voivat vaikuttaa jokapäiväisiin rutiineihin. Usein omatoimisuus on kuitenkin säilytettävissä yksinkertaisilla keinoilla.

– Ruoanlaitto voi vaikeutua ja into siihen kadota, jos purkkeja ei saa auki. Pukeutuminen hidastuu, sukat on vaikea pukea ja nappien kiinni laittaminen on hankalaa.

Suihkussa ei ehkä ulotu pesemään kehoa kaikkialta, kun nivelet eivät anna periksi, Rautiainen kuvailee muun muassa nivelrikon mahdollisia vaikutuksia toimintakykyyn.

– Näihin tarkoituksiin on kuitenkin kehitetty monenmoista helpottajaa. Purkeille avaajia ja ruokailuun paksunnettuja aterimia ja peseytymiseen erilaisia ulokkeita, kuten pidennyksiä käsille niin yltää kaikkialle. Pesemistä voi helpottaa myös suihkujakkaralla, joka ehkäisee liukastumisiltakin, Rautiainen antaa esimerkkejä ratkaisukeinoista.

Hyvin nukutut yöt ovat hyvinvoinnin peruspilari, ja asianmukaiset nukkumisolosuhteet sen edellytys.

– Päällekkäiset tyynyt ohjaavat ihmisen kumaraan. Oikeanlainen patja ja tyyny sen sijaan tukevat ryhtiä, vähentävät kipuja ja parantavat unenlaatua. Painopeitto puolestaan voi vähentää rauhattomuutta ja luo turvallisuuden tunnetta, fysioterapeutti kertoo.

– Vuoteesta nousemista voi avittaa sängyn jalan korottimilla ja tukikaiteella, muita siirtymiä helpottaa kyynärsauvalla tai rollaattorilla. Niihin tukeutuminen yhdessä niveltukien kanssa vähentää kuormaa ja mahdollisesti kipua nivelissä, Rautiainen jatkaa apuvälineiden mahdollisuuksista ja toivoo ihmisen huolehtivan toisistaan, sillä aina ikäihminen ei tiedä, että tilannetta helpottavia keinoja on olemassa.

 

Asiakaspalvelunumero: 020 741 3450
verkkokauppa.mediteam.fi