Hyvästä ravinnon ja vitamiinien saannista on syytä huolehtia erityisesti flunssakaudella. Jos ravitsemus ei ole kunnossa, immuunipuolustuskyky laskee ja altistuminen erilaisille infektioille kasvaa.

Lisäravinteesta voi saada lisäsuojaa flunssaa vastaan silloin, jos ravinto ei muuten ole tarpeeksi monipuolista. Erityisesti probiooteista eli mikro-organismeista voi riittävässä määrin nautittuna saada apua terveenä pysymiseen.

"Seurantatestien mukaan probioottia syövillä esiintyy vähemmän hengitystieinfektioita.”

Mikrobiologian professori Per Saris kertoo, että tutkimusten mukaan riittävä C-vitamiinin saanti voi hiukan nopeuttaa paranemista flunssasta, vaikka se ei varsinaisesti sairastumista ehkäisekään. Myös probioottien vaikutusta flunssaan on tutkittu ja viitteitä samankaltaisesta suotuisasta vaikutuksesta on havaittu.

– Seurantatestien mukaan probioottia syövillä esiintyy vähemmän hengitystieinfektioita. Lisäksi heillä on vähemmän poissaoloja työstä tai ne ovat lyhyempiä, kun infektiot paranevat nopeammin, kertoo Saris.

– Jos sairastumista voi lyhentää vaikka vain yhdellä päivällä, merkitsee se sairastuneelle paljon, Saris toteaa.

 


Lapsilla flunssaan sairastumisen riski on suuri siksi, että heidän immuunipuolustus ei ole vielä kehittynyt lopulliseen tehoonsa. Kuva: Adobe Stock


Flunssaan voi sairastua vaikka immuunipuolustus on kunnossa

Riski sairastumiseen on pienempi ja selviäminen siitä on nopeampaa silloin, kun oma immuunipuolustus on vahva. Sariksen mukaan lapsilla flunssaan sairastumisen riski on suuri juuri siksi, että heidän immuunipuolustus ei ole vielä kehittynyt lopulliseen tehoonsa.

– Vanhuksilla immuunipuolustus heikkenee kehon toimintakyvyn laskiessa, jolloin he ovat herkempiä sairastumaan, ja oireet voivat olla vakavampia. Myös raskaana ollessa immuunipuolustuksen teho heikentyy, hän lisää.

Parhaiten flunssan voi välttää pesemällä kädet tarpeeksi usein ja välttämällä sormien kontaktia silmiin, nenään ja suuhun. Lisäksi stressiä kannattaa varoa ja kiertää kaukaa väenpaljoudet.