Saari kiinnostui suomalaisten miesten kosketuskulttuurista tutustuttuaan Taina Kinnusen teokseen Vahvat yksin, heikot sylityksin. Oman sukupuolen edustajien puuttuminen lähdeaineistosta havahdutti.

– Kinnunen oli tutkimustansa varten kerännyt kosketuselämänkertoja. 90 % vastauksista oli naisilta. Halusin selvittää, miksi oma sukupuoleni oli hiljaa.

Halu selvittää miesten kokemuksia kosketuskulttuurista synnytti dokumenttiteatteriprojektin Miehen kosketus, joka saa ensi-iltansa Kajaanin kaupunginteatterissa 2.9. Tämän jälkeen esitys kiertää muun muassa yläkouluja ja vankiloita. Kosketuksen kaipuu ei tunne ikä- tai luokkaeroja.

– Tavoitteenani on, että erilaisista taustoista tulevat miehet voisivat esityksen kautta tunnistaa jotain olennaista itsestään ja ehkä oppia toisilta miehiltä. Toivon, että esitys löytää yhtä lailla maaseudun homopojat, urbaanit hipsterit kuin duunariäijätkin, Saari kertoo.

 

Myytit nurin

Puolitoista vuotta suomalaisia 10-79-vuotiaita miehiä haastatelleena Eino Saarella vahvistui käsitys suomalaisesta miehestä syvällä tavalla ajattelevana ja tuntevana yksilönä.

– Turvallisessa ympäristössä suomalainen mies pystyy käsittelemään ja sanoittamaan kipeimpiäkin kokemuksia, Saari tietää.

Ohjaajan mukaan nykysukupolvessa näkyy halailukulttuurin rantautuminen Suomeen. Silti Ilmapiiri tukee edelleen stereotyyppistä mallia, jossa vahva mies vaikenee omista ongelmistaan ja tunteistaan

– Monilla miehillä ei ole edes pientä kokemusta kuulluksi tulemisesta omasta haavoittuvaisuudestansa, Saari toteaa.

Aineistossa nousi yli sukupolvirajojen esiin kokemus liian ahtaasta miehen mallista.

– Pitäisi pystyä tuottamaan kumppaneille orgasmeja, olla läsnäoleva isä, viettää laatuaikaa ystäväporukoissa, pärjätä työelämässä ja kivuta kuviteltujen tai todellisten hierarkioiden harjanteelle, Saari listaa.

Kosketus koettiin suomalaisten miesten keskusteluissa välttämättömäksi osaksi hyvää elämää ja miehuutta. Kosketuksen puutteessa yksinpärjäämisen eetos korostui, ja suomalainen mies käpertyi yhä enemmän itseensä.