Pesua ja kosteuttavaa perusvoitelua

Ihon valmistelu kesään voi alkaa siitä, että valitsee peseytymiseen voide- tai öljypohjaisia pesunesteitä.  Jopa kevyttä perusvoidetta voi käyttää saippuan sijaan. Näin myös kuoriutuu ihon pinnalta kuivaa ihosolukkoa. Ihon kimmoisuutta ja suojaominaisuuksia parantavaa kosteuttavaa voidetta kannattaa sipaista vielä kostealle iholle, jolloin voide levittyy ja kosteuttaa paremmin. Karheita kantapäitä hellii suolavesikylpy ja sen jälkeen paksuhko voide helpottaa kiristävää ihoa.

Kasvot ovat luku erikseen. Ne tarvitsevat erityistä huomiota talvihorroksesta herätäkseen. Halutessaan voi hakeutua kosmetologin hellittäväksi, joka voi tehdä kasvojen kuorinnan esimerkiksi hedelmähappokuorinnalla ja sen jälkeen laittaa kosteuttavan naamion.

 

Suojaa ja varjoa

Maltillinen aurinkokäyttäytyminen on kauaskantavaa viisautta. Kaikki ultraviolettisäteily tallentuu ihon muistiin kuin pankkiin. Varsinkin pitkän pimeän talven jälkeen, kun iho ei ole ollut tekemisissä auringon kanssa, on syytä suojautua hyvin.

Suojautumiseen löytyy välineitä aurinkosuojakertoimilla varustetuista vaatteista korkeakertoimisiin aurinkosuojavoiteisiin. Päähinettä ja aurinkolaseja ei saa unohtaa aurinkoisena päivänä. Varjossakin aurinkoannos on noin puolet suojaamattomassa paahteessa olevan annokseen verrattuna. Aurinkosuojavoide tulee levittää iholle ennen aurinkoon menoa ja lisätä sitä tunnin välein sekä uinnin, kuivaamisen ja suihkun jälkeen.  Aurinkosuojavoiteen teholupaus perustuu siihen, että voidetta levitetään riittävästi ja tasaisesti iholle. Aikuisen riittävä voideannos yhdellä voitelukerralla on kaksi ruokalusikallista ja lapsen yksi – oma piripintainen kourallinen voidetta riittänee.

 

Rusketus on huono suoja 

Monet luulevat, että ruskettumisen jälkeen ei tarvitse enää suojata. UV-säteet tunkeutuvat ruskettuneenkin ihon lävitse eikä rusketus anna hyvää suojaa palamista vastaan. Ruskettuneen ihon suojakerroin on vain 2–4 luokkaa. Kesällä suojavoiteen kertoimen tulee olla yli 30 ja siinä tulee olla sekä UVB- että UVA-kertoimet. Suojakerroin kertoo, kuinka monta kertaa kauemmin aurinkovoiteella voideltu iho kestää palamatta verrattuna voitelemattomaan ihoon.

Auringonpalvonnan sijaan kannattaa keskittyä kesästä nauttimiseen ja ihon kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, johon kuuluu myös ihon tarkkailu. Jos ihoon ilmestyy muutoksia, jotka huolettavat, on parasta käydä tarkistuttamassa ne lääkärillä.

Ihon ja hiuksien kunnossa pitämiseen tarvitaan säännöllistä kosteuttamista, terveellistä ravintoa antioksidanteineen ja vitamiineineen, liikuntaa, lepoa sekä tarpeeksi vettä.  Auringolta suojaudutaan sopivalla vaatetuksella, suojavoiteilla ja aurinkolaseilla.

Iholiitto ry on valtakunnallinen potilas- ja edunvalvontajärjestö, joka tarjoaa monipuolista tukea ja tietoa ihotautia sairastaville ja heidän läheisilleen, mm. sopeutumisvalmennuskursseja ja tapaamisia. Yhdistyksistä ja vertaistukijoilta saa tukea arjen tilanteisiin. Iholiito ja Allergia- ja astmaliitto yhdistyvät maaliskuun alussa.

 

Iholiitto ry on valtakunnallinen potilas- ja edunvalvontajärjestö, joka tarjoaa monipuolista tukea ja tietoa ihotautia sairastaville ja heidän läheisilleen, muun muassa sopeutumisvalmennuskursseja ja tapaamisia. Yhdistyksistä ja vertaistukijoilta saa tukea arjen tilanteisiin. Iholiitto ja Allergia- ja astmaliitto yhdistyvät maaliskuun alussa.

www.iholiitto.fi