Muutoksiin vaikuttavat myös perintötekijät. Kuitenkin auringolla on suotuisa vaikutus joihinkin ihosairauksiin, kuten atooppiseen ihottumaan ja psoriasikseen, jolloin aurinkoa voidaan käyttää ihon hoidossa. On myös ihosairauksia, joissa auringonvalon haittavaikutukset saattavat vaikeuttaa elämää suuresti, ja huolellinen auringolta suojautuminen on välttämätöntä.

Suurelle osalle auringon valolle altistuvista tulee vain lieviä tai ohimeneviä oireita. Voimakas valoherkkyysreaktio on kuitenkin elämää haittaava tekijä jo varhaisista kevätkuukausista aina syksyyn saakka. Valoherkkyydellä tarkoitetaan ihon epätavallista reagointia auringonvalolle ja oireita tästä aiheutuu noin 20 %:lle aikuisista.

Myös pieniä hoidettavia murheita aiheutuu altistumisesta auringonvalolle, kuten herpes huuleen. Ennalta huulien suojaamiseen kannattaa käyttää uv-suojallista huulivoidetta ja oireen ilmaantuessa ottaa herpeslääkkeet heti käyttöön.

Auringonvalo nopeuttaa ihon ikääntymistä. Iän karttuessa auringonsietokyky heikkenee. Iho ei rusketu enää samalla tavalla kuin aikaisemmin tai rusketuksesta voi tulla kirjava, koska pigmenttiä tuottavien solujen määrä vähenee. Auringon valo aiheuttaa ihoon muun muassa ryppyjä ja erilaisia pigmenttimuutoksia.

Pahanlaatuisten ihokasvaimien riski kasvaa ajan myötä, joten iän karttuessa auringon kanssa on oltava entistäkin tarkempi. Ihosyövistä 95 % on seurausta auringon säteilylle altistumisesta, puhumattakaan uv-säteilyn aiheuttamasta ihon rappeutumisesta, joka ilmenee ihon kimmoisuuden katoamisena ja ryppyisyytenä. 

Ihon lisäksi hiukset joutuvat auringon valon rasittamiksi paahteisena päivänä, ja epäsuotuisaa vaikutusta hiuksiin lisää suolainen merivesi. Hiustesi kastumisen tai paahtumisen estää päähineen käyttö. Hiusten väri haalistuu kesäauringossa. Väriaineissa olevilla kemikaaleilla on osuutensa tähän. Hiusten värin kestävyyttä voi koettaa tukea käyttämällä värjätyille hiuksille tarkoitettuja shampoita ja hoitoaineita. Hiuksissa olevaan jakaukseen kannattaa levittää aurinkovoidetta, jos ei käytä päähinettä.

 

Suojaan varjoon

Oikea maltillinen aurinkokäyttäytyminen on kauaskantavaa viisautta. Kaikki UV-säteily tallentuu ihon muistiin kuin pankkiin.

Suojautumiseen onneksi löytyy välineitä aurinkosuojakertoimilla varustetuista vaatteista korkeakertoimisiin aurinkosuojavoiteisiin. Päähinettä ja aurinkolaseja ei saa unohtaa aurinkoisena päivänä. Varjossakin aurinkoannos on noin puolet suojaamattomassa paahteessa olevan annokseen verrattuna. Aurinkosuojavoide tulee levittää iholle ennen aurinkoon menoa ja lisätä sitä tunnin välein sekä uinnin, kuivaamisen ja suihkun jälkeen.  Aurinkosuojavoiteen teholupaus perustuu siihen, että voidetta levitetään riittävästi ja tasaisesti iholle.

 

Rusketus on huono suoja 

Monet tuudittautuvat kesän edetessä siihen, että ihon ruskettumisen jälkeen ei tarvitse enää suojaa. UV-säteet tunkeutuvat ruskettuneenkin ihon lävitse, joten rusketus ei anna kovinkaan hyvää suojaa palamista vastaan. Itse asiassa ruskettuneen ihon suojakerroin on vain 2–4 luokkaa. Kesällä suojakertoimen pitäisi olla yli 30 ja suojavoiteesta tulisi löytyä sekä UVB- että UVA-kertoimet. Suojakerroin kertoo, kuinka monta kertaa kauemmin aurinkovoiteella voideltu iho kestää palamatta verrattuna voitelemattomaan ihoon.

Auringonpalvonnan sijaan kannattaa keskittyä kesästä nauttimiseen ja ihon kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Ihon ja hiuksien kunnossa pitämiseen tarvitaan säännöllistä kosteuttamista, terveellistä ravintoa antioksidanteineen ja vitamiineineen, liikuntaa, lepoa sekä tarpeeksi vettä. Auringolta suojaudutaan sopivalla vaatetuksella, suojavoiteilla ja aurinkolaseilla.