Ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Oliver Michelsson aloittaa mainitsemalla, että termiä luupiikki käytetään usein väärin tarkoittamaan kantapääkipua. Tavallisin kantapääkivun syy on kuitenkin plantaarifaskiitti eli jalkapohjan jännekalvon tulehdus.

Vaivaa esiintyy urheilijoilla ja varsinkin pitkänmatkan juoksijoilla erittäin yleisesti. Syyt ovat moninaisia, mutta tietyt riskitekijät altistavat kivulle erityisesti.

– Epäsopivat kengät, juoksutekniikassa piilevät ongelmat, kova juoksualusta sekä jalan rakenteelliset piirteet kuten korkea holvikaari tai kireä akillesjänne ovat tyypillisiä tekijöitä, Michelsson kertoo.

 

Ennakoi ja ehkäise kipu

Kantapään kipuja voidaan ehkäistä yksinkertaisilla keinoilla.

– Kannattaa suosia pehmeämpää juoksualustaa ja tarkistaa juoksutekniikka. Erityisen tärkeää on kiinnittää huomiota juoksun symmetrisyyteen. Esimerkiksi muun vamman jäljiltä jäänyt pieni ontuminen voi kostautua kantapääkipuna jatkossa, Michelsson huomauttaa.

Juoksukengillä on tietysti merkittävä rooli jalkojen terveyden kannalta.

– Juoksukenkien täytyy olla sopivat ja niitä tulee vaihtaa riittävän usein, aina kun joustavuus alkaa kärsiä. Tärkeää on myös säännöllinen venyttely.

 

Vamman hoito

Jos vamma on jo päässyt syntymään, on tärkeää ehkäistä sen kroonistuminen. Michelssonin mukaan tilanne tulee heti rauhoittaa ja syy selvittää, kun kipu iskee.

– Juoksun kohtuullistaminen ja korvaavien harjoitteiden tekeminen auttavat. Päivittäinen venyttely tulee ottaa osaksi harjoittelua.

Akuutiksi avuksi käy hyvin kylmähoito ja tulehduskipulääke. Jos kipu ei kotikonstein häviä muutamassa viikossa tai jalka on turvonnut, on syytä hakeutua lääkäriin. Leikkaushoitoa ei vaivaan enää käytetä, mutta joissain vaikeammissa tapauksissa vaihtoehto voi olla kortisonihoito.