Juoksu on ollut mukana Martina Aitolehden elämässä aina.

- Nuorempana harrastin pikajuoksua, myöhemmin olen siirtynyt kestävyysjuoksuun ja triathloniin, Aitolehti kertaa, ja jatkaa:

- Juokseminen on jäänyt lapsuudesta päälle. Minulla on ollut elämässäni aikoja, jolloin en ole käynyt aktiivisesti salilla tai treenannut muutenkaan, mutta silloinkin olen aina käynyt lenkillä. Juoksu vaan tulee luonnostaan.

Tällä hetkellä Aitolehti juoksee yhden pitkän lenkin viikossa. Matolla juokseminen on talvikauden välttämättömyys ja tuntuu ”puurolta”, mutta lämpimämpien sesonkien lenkit

Keskuspuistossa menevät yhdessä hujauksessa.

Juoksussa Aitolehteä kiehtoo taistelu itsensä kanssa.

- Juoksussa on aina hyviä päiviä ja huonoja päiviä. Viime kesänä HCR:ssä juoksin elämäni hirveimmät 20 kilsaa. Juoksu oli ihan alusta asti todella tahmeaa, sykkeet olivat korkealla, jaloissa kramppasi, neste ja ruoka eivät maistuneet. Maalissa purskahdin itkuun, Aitolehti muistelee, ja jatkaa:

- Sitten taas Hangon Itämeri Maratonilla kaikki meni aivan nappiin ja fiilis oli mahtava. Se on ihan päivästä kiinni millaista taistelua juoksu on, mutta aina on taisteltava.

 

Maaliin asti

Aitolehti kertoo, että kehon kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitys on lisääntynyt iän myötä.

- Nykyään kiinnitän paljon enemmän huomiota palautumiseen. Käyn urheiluhierojalla ja venyttelen ja rullailen kotona, Aitolehti kertoo, mutta myöntää:

- Jos joudun valitsemaan treenin tai kehonhuolloin väliltä, valitsen kyllä edelleen valitettavasti mieluummin sen treenin. Välillä olisi varmasti hyvä tehdä toisinkin päin.

Lisäravinteita Aitolehti ei käytä, vaan luottaa superfoodiin.

- Spirulinaa, maca-jauhetta ja hamppua käytän paljon. Chlorella-tabletteja syön monta kertaa päivässä, sillä niistä saa valtavasti proteiinia. Minun kropalleni superfood on toiminut parhaiten, mutta jollekin toiselle sopii jokin muu ruokavalio. Tärkeintä on, että syö ravintorikasta ruokaa ja palautuu.

Tulevana kesänä Aitolehdellä on tavoitteena juosta jälleen HCR sekä suorittaa puolikas triathlon. Treenejä tukee CrossXswim-harjoittelu, joka on Aitolehden, Mimi Cajanderin ja Anne Hiltusen kehittämä uusi harjoitusmuoto.

- CrossXswimin kovasykkeinen treeni tukee hyvin juoksu- ja triathlon-harjoittelua, sillä se kohottaa kuntoa ja kehittää hapenottokykyä. Vedessä harjoittelu on myös hyvää vastapainoa juoksulle, joka on aikamoista rääkkiä jaloille.

Kesän tuleva triathlon-koetus ei Aitolehteä ahdista. Lapsesta saakka treenattu juoksijan mieli luottaa siihen, että tälläkin kertaa maaliin päästään.

- Juoksuhan on yksinäistä puuhaa, ja triathlon vielä yksinäisempää. Jotenkin kuitenkin nautin siitä, että näissä lajeissa saa kohdata omat ajatukset ja oman kehon ja vetää raivolla loppuun saakka, Aitolehti kertoo, ja päättää:

- Sitä fiilistä, kun tulet maaliin, ei voita mikään.

 

Martinan vinkit juoksijalle

 

  1. Panosta kenkiin. ”Kengän valinnassa kannattaa hyödyntää esimerkiksi urheilukauppojen juoksuklinikoita, joissa voi tutkituttaa oman askeleen ja saa apua kengän ja pohjallisen valintaan.”
  2. Aseta tavoite. ”Ilman tavoitetta ei voi tehdä treeniohjelmaa ja ilman treeniohjelmaa ei tule onnistumisen iloa.”
  3. Noudata treeniohjelmaa. ”Ohjelmaa on hyvä pääsääntöisesti noudattaa. Kroppaa pitää kuitenkin kuunnella.”
  4. Tee perusteellisempi kuntotesti. ”Kuntotesti lääkärin tekemänä antaa kattavat tiedot kropasta – haluttaessa vaikka ihan solutasolta lähtien.”
  5. Tankkaa ennen treeniä. ”Hiilarit ovat juoksijan tärkein varasto.”