Sairaaloissa alun perin vammojen operaatioiden jälkihoitoon käytetyillä tukisukilla hoidettiin nesteiden poistumista ja lymfakiertoa jaloista. Lentosukkana ne ovat hoitaneet jo pitkään lentokoneen matkustajia ja henkilökuntaa jalkojen turvotukselta.

 

Juoksijoiden suosima tukisukka

Kompressiosukkaa käyttävät muun muassa juoksijat ja triathlonistit vähentämään alaraajojen kuormitusta rasituksessa. Näyttöä sukan hyvistä veren- ja nestekierron vaikutuksesta on, mutta parantaako kompressorisukka juoksusuoritusta, on tiedepiireissä kiistanalainen kysymys.

– Tieteellistä näyttöä tukisukan palautumisvaikutuksista ei vedenpitävästi ole, yliopettaja Timo Vuorimaa Vierumäen ammattikorkeakoulusta toteaa.

Käyttäjäkokemukset kuitenkin puhuvat vahvasti sukan puolesta, ja sen vuoksi se onkin juoksijoiden keskuudessa suosittu.

Nilkan seudun ja jalan vammojen hoitoon kompressiosukkaa on käytetty yleisesti. Nopea nesteiden kierto ja turvotuksen vähentäminen edistävät toipumista ja harjoittelun uudelleen käynnistämistä.

Yleensä juoksijalle tulee vammoja ja rasitusta jalkaterän eri kohtiin. Kantaluupiikki on yksi niistä. Se johtuu kantapään kuormituksesta. Kantaluupiikki on osaksi jalan rakenteen ongelma yhdistettynä kenkiin, jotka painavat ja hiertävät kantapäätä.

 

Kompressiosukan hyödyt ja hyvät kysymykset

Vuorimaa ei koe hyvänä eri laitteiden ja apuvälineiden jatkuvaa käyttöä treenitilanteissa, kuten kompressiosukkien pitämistä aina treenin aikana. Suorituskyky paranee tehokkaammin, kun elimistö mukautuu raskaampaan harjoitteluun ilman apuvälineitä.

Suurin hyöty hänen mukaansa kompressiosukasta on urheilijalle silloin, kun kilpasarjojen välillä tarvitaan nopeaa palautumista. Silloin sukan käyttö on Vuorimaan mielestä perusteltua.

Kuormittuneiden kudosten lyhytkestoinen tulehdustila kuuluu kehittävään urheiluharjoitteluun. Sitä ja elimistön omaa hoitoprosessia ei aina kannata korjata ulkopuolelta, vaan keho hoitaa itse itsensä.  

Korkea juoksuasento ja isojen jalkalihasten vähäinen kuormittuminen ovat tehokkaan ja taloudellisen juoksun tunnusmerkkejä. Kompressiosukat saattavat
kilpailutilanteessa antaa alaraajoihin ja juoksuasentoon juuri sen tyyppisen lisätuen ja suoritus voi tehostua.

 

Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa

 

Vierumäen yksikössä testattiin 15 henkilön juoksua kompressiosukalla ja ilman. Mittauksessa käytettiin lihasten sähköistä aktiivisuutta rekisteröiviä älytekstiilejä. Tulos oli yllättävä.

  1. Pohjetta ja nilkkaa tukevat kompressiosukat muuttivat isojen jalkalihasten aktivoitumista.
  2. Pakaralihakset aktivoituivat enemmän ja reisilihakset vähemmän kompressiosukkia käytettäessä.
  3. Mikäli juoksun aikana isojen ja paljon energiaa kuluttavien reisilihasten käyttöä saadaan vähennettyä, on juoksu taloudellista ja vähemmän väsyttävää.