– Terveyskeskustelut pyörivät aivan liikaa lillukan varsissa. Syömisessä pohditaan, onko liikaa hiilihydraatteja ja riittävästi proteiineja. Ja liikuntaharjoittelussa aloitetaan liian tavoitteellisesti ja rääkkitreeneillä, kritisoi bloggari, valmentaja, IFBB Women´s Fitness -lajin Suomen mestari Eveliina Tistelgren.

– Liiallinen yksityiskohtiin takertuminen ei johda mihinkään. Terveyden iso kuva puuttuu. Ruokailussa ja liikkumisessa on ensisijaisesti kyse päivittäisistä parempien valintojen tekemisestä hyvän terveyden ylläpitämiseksi, Tistelgren lisää.

 

Terveyden peruspalikat kuntoon

Tistelgrenin mukaan terveyden peruspalikat ovat yksinkertaiset. Säännöllisyys liikuntaan ja syömiseen. Palautumisen ja levon harmonia.

Valitse liikkumisessa sellaiset lajit, jotka ovat mieluisia liikkua vuoden ympäri. Syöminen ruoka-aikojen mukaan lautamallilla on viisainta. Dieetit hän heittää romukoppaan, niitä ei tarvita kuin erityistapauksissa, jos ruoka-aineiden kanssa on ongelmia tai tähdätään kilpaurheiluun.

”Kilpaurheilijana unentarpeeni on 9-10 tuntia. Siitä en tingi.”

Säännöllisyys tuo turvaa myös elämäntilanteiden heitellessä. Rutiinit kantavat arjessa.  

– Unen, palautumisen ja levon merkitys on olennainen osa kokonaisvaltaista terveyttä. Kilpaurheilijana unentarpeeni on 9-10 tuntia. Siitä en tingi. Menestykseni avain onkin riittävä uni, Tistelgren nauraa.

Unen merkitys on aliarvostettua, samaten kuin levon ja palautumisen. Mielen ja kehon palautumista voi tehdä pienillä pysähdyksillä. Tauot ja oma aika vaikkapa muutaman minuutin meditaatiolla tekevät ihmeitä. Tistelgrenille metsäkävelyt ovat parasta irtiottoa kiireestä.   

Hengittäminen vähentää stressitilaa kehossa. Syvä sisäänhengitys nenän kautta ja voimakas puhallus suun kautta ulos hierovat sisäelimiä, poistavat stressiä ja tasapainottavat hermostoa.

 

Nauti ruuasta

Eveliina Tistelgren valmentaa myös henkilöitä, jotka hakevat elämäntavan muutosta. Lempeys itseä kohtaan on kaiken hyvän alku.

Terveellinen ruoka on enimmäkseen värikästä, välipaloihin ja kahvihetkiin nautinnollisia makuja saa myös sokerittomilla valinnoilla. Herkuttelu on sallittua ja jokaisesta suupalasta voi nauttia. Kontrolli ei tuo parasta tulosta.

Kun oppii terveellisiin valintoihin, vastustamattomat mieliteot vähenevät. Tistelgren valitsee herkutteluun tuotteita, joista ei tule huonoa oloa, kuten raakakakut, sokerittomat välipalat tai kuivatut hedelmät.

Hyvä terveys on elämänlaatua jokaiselle vuodelle. Ja koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa.