Elvira Karppinen tarttuu renkaisiin ja pyöräyttää itsensä suorin vartaloin ympäri niin, että kasvot osoittavat lattiaan. Sitten alkaa pumppaus. Jalat suoriksi kohti kattoa ja takaisin alas, kerta toisensa jälkeen. Kuten kehonpainoliikkeet yleensäkin, liike näyttää kevyeltä ja sulavalta kuin tanssi. Rauta ei kolise eikä lattia tärise. Todellisuudessa äärimmäisen raskas harjoitus kysyy erityistä voimaa ja liikkuvuutta.

Elvira Karppinen on MM-tason urheilija, tanssija ja tanssinopettaja. Ei siis ihme, että liike käy häneltä kevyen näköisesti.

– Olen aina treenannut voimaa ja liikkuvuutta eri tavoin, mutta systemaattisen kehonpainoharjoittelun aloitin vasta muutama kuukausi sitten, kun löysin siihen verkosta oman valmentajan, brasililalaisessa jujutsussa, lukkopainissa ja NoGissa MM-tasolla kilpaileva Karppinen kertoo.

– Method Makia on palvelu, joka räätälöi treenit yksilöllisesti ja opastaa jokaisen liikkeen havainnollisella ohjevideolla. Treenit vaikeutuvat sitä mukaa kun kehityn, joten systeemi toimii henkilökohtaisena valmentajana.

Karppinen tekee kehonpainoharjoituksia kolme kertaa viikossa. Hyvällä pohjakunnolla hän on edennyt haastaviin liikkeisiin nopeasti ja ehtinyt jo huomata selkeitä hyötyjä.

– Tanssin vaativiin liikesarjoihin olen saanut räjähtävyyttä ja voimaa. Paini taas kysyy voimantuottoa ja kestävyyttä äärimmäisissä asennoissa, mitä kehonpainoharjoittelu edistää erinomaisesti.

Koska Method Makian kaikkiin harjoituksiin sisältyy aina sekä voima- että liikkuvuusharjoitus, treeni toimii samalla myös kehoa huoltavana harjoituksena.

Karppinen sanookin, että oman kehon painolla tehtävä voima- ja liikkuvuusharjoittelu on paitsi hauskempaa kuin kuntosaliharjoittelu, myös monipuolisempaa ja esimerkiksi uusia hermotuksia sekä tukilihaksistoa tehokkaammin aktivoivaa.

– Omasta kehosta saa hyvin tehokkaan treenivälineen, kun löytää oikeat liikkeet. Ja mikä parasta, oma keho antaa aina juuri sinulle sopivan vastuksen, olit sitten aloittelija tai huippu-urheilija.