Väite 1: Vain yksilöllisesti muotoillut tukipohjalliset voivat olla tarpeeksi hyvät maratoonareille ja muille aktiivijuoksijoille tai urheilijoille.

Anja Hokkanen: Mikäli jaloissa ei ole vakavampia kipuja tai vaivoja, voi juoksija hyvin pärjätä tehdasvalmisteisilla pohjallisilla, joita voi tarvittaessa muokata henkilökohtaisemmaksi. Muokkauksen tekee ammattilainen.

Heli Rekimies: Yksilölliset pohjalliset ovat tarpeen, jos jaloissa on rakenteellista vikaa tai jos jalkojen lihasaktivaatio ei toimi oikein. Jos jaloissa ei ole ongelmia, niitä ei tarvita.

 

Väite 2: Kun jalkapohja tai nivelet kipeytyvät juostessa, on syy yleensä liian kovissa juoksukengissä. Tällöin jalan alle täytyy saada lisää vaimennusta esimerkiksi geelipohjallisista.

Anja Hokkanen: Kyllä ja ei. Kipu johtuu aina jostakin. Jos kipua tuntuu vain juostessa, se voi johtua juoksukengistä ja iskunvaimennuksen puutteesta. Mikäli kipu tuntuu kaikissa kengissä, syy on todennäköisesti jalan virheasento, rasitusvamma tai virheellinen askellus.

Heli Rekimies: Joskus lisävaimennus voi olla tarpeen ja hyödyllistä. Silloinkin sen tarkoitus on kuitenkin vain tuoda hetkellisesti helpotusta esimerkiksi kiristävään jalkapohjan jännekalvoon. Pelkkä geelityyny ei riitä, sen lisäksi tarvitaan aina kuntoutusta.

 

Väite 3: Kun panostaa kunnon juoksukenkiin, ei ole tarvetta enää hankkia niihin pohjallisia.

Anja Hokkanen: Kyllä. Jos jalat ovat terveet, pohjallisille ei ole välttämättä tarvetta.

Heli Rekimies: Ei. Virheellisesti askeltavat juoksijat tarvitsevat lisätukea antavat, askellusta korjaavat ja ohjaavat pohjalliset, vaikka kengät olisivat kuinka uudet ja hyvät.

 

Väite 4: Kaikki ihmiset eivät tarvitse tukea juoksukenkään, monille riittää kun panostaa laadukkaaseen jalkineeseen – siinä on kaikki mitä tarvitaan.

Anja Hokkanen:Kyllä. Jos jalat ovat terveet ja kivuttomat, hyvät laadukkaat juoksukengät riittävät.

Heli Rekimies: Juuri näin. Kaikki eivät pohjallisia tarvitse.