Jalkojen rakot eivät ole vieraita kenellekään, mutta juoksijoille ne ovat erityisen tuttuja. Juostessa jalat rasittuvat. Hikoilu, paine, kitka ja jalkojen virheasennot altistavat rakkojen, hautumien ja hiertymien muodostumiseen.

– Maratoonareilla rakot ovat enemmän sääntö kuin poikkeus, toteaa HUS:n haavakeskuksessa ihotautilääkärinä toimiva Kirsi Isoherranen.

– Lievemmissä määrin rakot ja hankaumat ovat varsin yleisiä juoksijoilla, mutta ongelmiin on aina syytä puuttua.

Rakoista voi aiheutua eritasoisia sieni- ja bakteeri-infektioita, joista valtaosa on hoidettavissa lääkevoiteilla tai antibioottikuureilla. Vakavammat ihon tulehdukset, kuten ruusu ja selluliitti, vaativat sairaalahoitoa ja suonensisäisiä antibiootteja.

– Selluliitti ei ole se, mistä naistenlehdissä puhutaan. Kyse on bakteeritulehduksesta, joka on syvemmällä kudoksessa kuin ruusu, joka vaikuttaa imusuonissa ja verinahan yläosissa.

Ruusun ja selluliitin välinen raja on häilyvä. Tulehdusten hoito ja oireet ovat samankaltaiset. Oireet ovat yleisvoinnin heikkeneminen, korkea kuume ja säären turvotus ja punoitus. Kumpikin infektio voi jättää myös pysyviä vaurioita.

– Ruusu voi vahingoittaa imusuonia, jolloin jalkoihin jää turvotusta. Selluliitista voi seurata vastaavaa ja pahimmillaan tulehtunutta kudosta voidaan joutua poistamaan kirurgisesti.

 

Ennaltaehkäisy ja hoito tärkeimpiä

Isoherranen muistuttaa, että infektiot on helppo välttää hoitamalla ihon rakot ja hiertymät. Hiertymien kohdalla vesi on vanhin voitehista. Lisäksi alueelle kohdistuvaa painetta on vältettävä.

– Tarpeen tullen kannattaa pitää juoksutaukoa. Ei murtumankaan kohdalla laiteta kipsiä jalkaan ja lähdetä lenkille.

Pieniä rakkoja ei kannata puhkaista, sillä alla oleva iho on altis bakteeritartunnoille. Rakot voi suojata haavasidoksella tai rakkolaastarilla.

– Ison rakon voi varovaisesti puhkaista reunasta ja poistaa nesteen. Alue tulee suojata ja seurata, ettei näy merkkejä tulehduksesta.

Isoherranen painottaa, että ennaltaehkäisy on avainasemassa.

– Jos juoksija huomaa, että jotkin alueet varpaissa ja jalkaterissä ovat alttiita hiertymille, kannattaa käydä jalkaterapeutilla katsomassa askellusta. Hankautuvat alueet kannattaa suojata ennen suoritusta.