– Trampoliini on oivallinen väline kuntoilijalle, kertoo valmentaja ja lajikehittäjä Jussi Räsänen.

– Jokainen joka on hyppinyt trampoliinilla tietää varmasti, kuinka tehokasta liikuntaa se on. Lyhytkin aika tuntuu nopeasti lihaksistossa ja hengästyttää.

– Trampoliinin avulla kuntoilija voikin tehokkaasti voimistaa esimerkiksi reisilihaksiaan. Myös hapenottokyky paranee, joka puolestaan näkyy parempana jaksamisena esimerkiksi juoksulenkeillä. Itse asiassa trampoliinihyppely on tehokasta intervalliharjoittelua.

Räsäsen mielestä parasta trampoliinihyppelyssä on kuitenkin sen koukuttavuus.

– Hyppiessä on lupa pitää hauskaa ja palata jälleen lapseksi. Hyppimisessä ei ole sääntöjä: voit vaikkapa hyppiä yhdellä jalalla, polvillaan, selällään, voit hypätä istuallesi ja taitojen kehittyessä heitellä voltteja ilmassa.

Räsänen muistuttaa turvaverkon tarpeellisuudesta. Myös alkulämmittelyt kannattaa aina tehdä, jotta säästyy lihasvenähdyksiltä. Taidoissa kannattaa edetä varovasti ja ottaa vain haasteita, joista uskoo selviytyvänsä.

Ikäkään ei ole varsinainen este trampoliiniharjoittelulle. Räsänen kertoo kurssista, jossa noin 70-vuotiaat ikäihmiset kokeilivat trampoliinihyppelyä ja kehittyivät siinä varsin taitaviksi.

– Mikäli on polvikipuja tai muita terveydellisiä ongelmia, kannattaa keskustella asiasta ensin vaikkapa fysioterapeutin kanssa, hän painottaa.

– Trampoliini onkin tehokas lisä treenaamiseen, ja ennen kaikkea hyppeleminen on hauskaa. Ja kun liikunta on hauskaa, sitä jaksaa tehdä, painottaa Räsänen.