− Koripallo, jalkapallo, yleisurheilu Lapin Lukossa sekä showtanssi SM-kisoihin osallistuneessa ryhmässä. Tanssitreenaamiseen kuului muun muassa balettia. Ja tietysti hiihtoa talvella ja kesällä rullasuksilla! Juoksua harrastin puolimaratoni mielessä. Eli minulla on aika monipuolinen tausta ennen fitness-uraa, hän nauraa.

Tavoitteellisen treenaamisen ja kilpailemisen Ilona aloitti vuonna 2013 eli täysillä on menty noin viitisen vuotta.

 

Mikä motivoi sinua treenaamaan?

– Itse tulokset motivoivat; sen näkee kuinka oikeilla ohjeilla ja ruokavaliolla saa hyviä tuloksia aikaan. Ei treenaa turhaan, kun tekee asiat oikein. Tietysti tulee myös seurattua muita kilpailijoita esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, mikä osaltaan myös motivoi
parempiin suorituksiin.   

Ravinnolla on erittäin suuri merkitys tuloksien saamisessa ja osana kokonaisvaltaista hyvinvointia, olipa kyseessä juoksu tai jokin muu laji.

− Ravinto, treeni ja lepo on se ”pyhä kolminaisuus”, jota toistetaan, mutta se kyllä pitää paikkansa. Ilman kunnon ravintoa ei jaksa treenata, eikä ole energiaa. Kun aloittaa treenaamisen, se vaikuttaa ravinnontarpeeseen: sanonkin usein asiakkailleni, että harva voi syödä liikaa terveellistä ruokaa.

 

Millaista ruokavaliota noudatat?

− Yritän syödä joka päivä terveellisesti, mutta eri lailla, jotten kyllästy. Juuri nyt ei ole erityisen tiukkaa ruokavaliota, kun tarkoituksena on kasvattaa lihasta. Käytän myös lisäravinteita ja palauttavia juomia.

Ihminen on kokonaisuus; jos syö huonosti, ei myöskään nuku hyvin.

− Lepoa tarvitaan palautumiseen, itse tarvitsen unta noin kahdeksan tuntia. Kaikille tämä ei ole aina mahdollista, mutta voisiko muualta rutiineista nipistää aikaa lepoa varten? Hyvää lepoa on joskus myös vain sohvalla makoilu ilman digilaitteita tai tavoitteita. Kehonhuoltoa ei saa myöskään unohtaa palautumisessa.

 

Mistä löytää kadonnut kipinä liikkumiseen?

Ilona kannustaa löytämään sen oman lajin, jonka parissa viihtyy, jotta motivaatio löytyy ja pysyy. Liikunnasta pitää tulla hyvä olo, eikä se saa olla pakkopullaa.

− Vaikka itse olen kuntosalivalmentaja, ei salitreeni sovi kaikille. Moni nauttii esimerkiksi ryhmäliikunnasta. Kuntosali voi kuitenkin olla myös oheistreeniä, ja olenkin tehnyt yksilövalmennuspuolella juoksun harrastajille omia saliohjelmia. Valmennettavien ikähaarukka on laaja ja taustat ovat erilaisia. Tärkeää on löytää kullekin ne omat tavoitteet, jotka käydään yhdessä aluksi läpi. Toiset treenaavat kaksi kertaa viikossa, toiset seitsemän kertaa – siinä on iso ero. Jollekin tavoitteena on saada 5 kiloa pois nykyisestä painosta. Minusta pääasia on, että liikkuu.

 

Mitä muuta ehdit harrastaa?

− Golf kiinnostaa, kun on nyt green cardkin hankittu ja moottorikelkkailu myös. Minulla on kaksi mopsia, joiden kanssa kuluu paljon aikaa. Mutta kyllä päivän kohokohta on se treeni, jonka ympärille muu elämä muodostuu.