Kiireiselle Jannille kuuluu nyt hyvää. Tulossa on paljon työmatkoja ympäri maailmaa, ja myös kesälle on kivasti ohjelmaa jo tiedossa. Tällä hetkellä buukkauksia on paljon muun muassa juonto- ja kuvaustehtäviin, hän kertoo.

Janni on valmistunut liikuntaneuvojaksi ja ohjannut paljon ryhmäliikuntaa. Hän on myös kouluttautunut Spartan Bodyweight -ohjaajaksi.

Kuinka iso osa elämääsi liikunta on?

"Olen harrastanut liikuntaa erilaisissa muodoissa oikeastaan siitä lähtien, kun opin konttaamaan"

− Liikunta on aina ollut minulle suuressa roolissa. Olenkin harrastanut liikuntaa erilaisissa muodoissa oikeastaan siitä lähtien, kun opin konttaamaan. Jalkapalloa pelasin 13 vuotta ja sittemmin siirryin fitnessin pariin. Nykyisin liikun vain omaksi ilokseni, useita kertoja viikossa. Pidän monipuolisista treeneistä - joskus käyn salilla, toisen kerran lähden koiran kanssa ulos juoksemaan. 

Kuinka paljon kiinnität huomiota terveelliseen ruokavalioon? Entä mitkä muut asiat tuovat elämääsi hyvinvointia?

− Terveellinen ruokavalio kuuluu päivittäiseen elämääni. Haluan syödä terveellisesti, koska siitä tulee hyvä olo. Arkeni on kovin vauhdikasta, joten haluan tukea oikeanlaisella ruoalla myös jaksamistani. Valitsen lautaselleni aina jotain vihreää. Saan hyvää oloa myös ystävieni kanssa kahvittelusta sekä hyvästä musiikista.

 

Vitamiinit, aminohapot ja riittävä nesteen nauttiminen treenatessa

Talven pimeys ja pahin flunssakausi ovat jo takana, ja moni on nauttinut vitamiinilisää purkista. Vitamiineista suorituskykyä ja vastustuskykyä edistävät esimerkiksi magnesium, C-vitamiini, D-vitamiini ja sinkki, Janni sanoo.

Mutta mitä ovat aminohapot? Mistä aminohappoja saa ja mitä ne antavat urheilijalle?

− Aminohappoketjut ovat proteiinien rakennusaine. Aminohappoja on 20 erilaista ja jokaisella niistä on omanlaisensa tehtävä. Kahdeksan niistä on ihmiselle välttämättömiä. Aminohappoja saa monipuolisesta ruokavaliosta. Joissain tapauksissa, kuten erittäin aktiivisesti treenatessa, niitä on hyvä nauttia myös lisäravinteena. Aminohapot vaikuttavat muun muassa suorituskykyyn ja lihaskasvuun.

Nesteen nauttiminen treenien aikana on tärkeää, ja sen määrä riippuu urheilusuorituksen kestosta ja intensiteetistä. Kohtuulliseen tunnin treeniin on hyvä varata juomapullollinen, eli noin 0,5-0,75l vettä, hän kertoo.

Millainen on sinun mielestäsi hyvä urheilujuoma?

− Hyvä urheilujuoma sisältää sopivassa määrin hiilihydraatteja ja natriumia. Liian suuri sokeripitoisuus heikentää nesteen imeytymistä suorituksen aikana. Hiilihapot puolestaan saattavat aiheuttaa ikävää närästyksen tunnetta treenin aikana nautittuna. Urheilujuomat soveltuvat hyvin erityisesti kuumissa olosuhteissa treenaamiseen tai pitkäkestoiseen suoritukseen. Muussa tapauksessa vesi riittää urheilujuomaksi.

Tiesitkö tämän aminohapoista?

 

  • Aminohapot ovat orgaanisia yhdisteitä ja ne ovat ihmiselle välttämättömiä
  • Proteiinit muodostuvat aminohappoketjuista
  • Aminohappoja on 20 erilaista, joilla kaikilla on eri tehtävä
  • Osan aminohapoista elimistö valmistaa itse ja osan saa monipuolisesta ravinnosta
  • Kovaa treenaavalle niitä on saatavilla myös lisäravinteena
  • Aminohapot vaikuttavat esimerkiksi suorituskykyyn ja lihasten kasvuun