1. Juoksijalla kaiken lähtökohta on hyvä ja oikeankokoinen juoksukenkä. Liian pienet kengät voivat aiheuttaa mustia varpaankynsiä, kovettumia, sisäänpäin kasvavaa kynttä tai pahimmassa tapauksessa kynsivallin tulehduksen. Liian isot kengät taas eivät anna riittävästi tukea jalalle. Sopiva ja hengittävä sukka on yhtä tärkeä.

2. Jalat ja varpaiden välit olisi hyvä pestä ja kuivata päivittäin huolellisesti, jotta huomaa heti mahdolliset infektiot, jalkasienen tai muut ihon muutokset. Pestylle ja kuivatulle iholle kannattaa levittää sopiva jalka- tai perusvoide, sillä hyvin hoidettu iho on joustavampi ja kestää paremmin painetta. Jalkoja ei kuitenkaan kannata rasvata juuri ennen lenkille menoa. Silloin voi käyttää talkkia, joka on vanha hyvä keino hiertymien ennaltaehkäisyssä. Jos iho on erittäin kuiva, kannattaa suosia rasvatalkkia, sillä se tuo aavistuksen kosteutta.

3. Jos tietää, että jokin kohta jalassa aina hankaa, kohdan voi suojata teipillä jo ennen suoritusta. Urheiluteippi tai hellävaraisempi keinoiholaastari käy siihen mainiosti.

4. Juoksijan lääkekaapissa voisi olla seuraavat tuotteet ihovammojen nopeaa hoitoa varten: rakkolaastari, jalkasienen hoitovoide, antibioottivoide, desinfiointiaine, kylmäpussi tai kylmägeeliä  ja ideaalisidettä. Jos kuntoilija innostuu kevään tullen käymään lenkillä päivittäin, eikä jalat ole siihen tottuneet, saattaa lihakset ja jänteet siitä ilmoittaa. Silloin ulkoinen tulehduskipulääke on hyvä hoito.

5. Niin harrastelijoiden kuin tavoitteellisesti harjoittelevien juoksijoiden olisi hyvä käydä jalkojen hoidossa, mielellään jalkaterapeutin vastaanotolla, vähintään kerran tai kaksi vuodessa. Jalkahoidossa päästään katsomaan, korjaamaan ja hoitamaan ihoa ja kovettumia, sekä tarkastamaan nilkan ja jalan linjaa, rakennetta ja toimintoja.