Jos päätä särkee ja uni ei tule yöllä silmään, syynä voi olla ruuduilta, ledvalaisimista ja auringosta heijastuva sininen valo.

Tutkimusten mukaan sininen valo voi häiritä vuorokausirytmiä estämällä melatoniinin eli pimeähormonin tuotantoa. Tämä puolestaan vähentää väsymyksen tunnetta ja vaikeuttaa nukahtamista.

Auringosta, ledvalaisimista ja erilaisilta näyttöpäätteiltä heijastuva sininen valo rasittaa silmiä, altistaa ajan myötä kaihille ja silmänpohjanrappeumalle sekä häiritsee vuorokausirytmiä estämällä melatoniinin eli pimeähormonin tuotantoa. Jos siniselle valolle altistuu etenkin ilta-aikaan, se vaikuttaa unentuloon. Tuoreessa ruotsalaisen Mid Sweden University -yliopiston tutkimuksessa sinisen valon todettiin piristävän jopa kofeiinia enemmän.

 

Torju sininen valo silmälaseilla

Sinistä valoa voi blokata uudenlaisella silmälasien linssimateriaalilla, jonka suodatus kattaa noin 98 prosenttia haitallisen valosäteilyn aallonpituuksista. Viime syksynä markkinoille saapuivat myös sinisen valon torjuvat piilolinssit, jotka on valmistettu hyvin hengittävästä materiaalista. Sinisen valon blokkaava linssi sopii kaikkiin näönkorjauksen tarpeisiin. Sitä saa pieniin ja suuriin voimakkuuksiin, plus- ja miinuslinsseihin, hajataiton korjaamiseen ja jopa ikänäön korjaamiseen tarkoitettuihin piilolinsseihin.

Kysy sinisen valon torjuvia silmälaseja ja piilolinssejä omalta optikoltasi.