Äitiysfysioterapiaa suositellaan erityisesti silloin, jos kyseessä on useampi tai monikkoraskaus, suurikokoinen vauva tai  äidillä on raskausajan diabetes. Lisäksi selkä- tai liitoskivuista ei raskausaikana tarvitse kärsiä, vaan kuntoutuksella, kuten liiketerapialla tai manuaaliterapialla, saadaan tehokasta helpotusta vaivoihin.

– Lantionpohjan treenaaminen on iso osa raskausajan fysioterapiaa. Aktivointi ja jumppaus eivät yksinään riitä, vaan myös lantionpohjan rentouttaminen on tärkeää muun muassa synnytyksen kulun helpottamiseksi, sanoo äitiysfysioterapeutti Ira Rissanen.

Raskausajan lantionpohjan vahvistaminen nopeuttaa hänen mukaansa myös synnytyksen jälkeistä palautumista. Lisäksi suorien vatsalihasten erkautumaa voidaan ehkäistä keskivartaloa tukevilla oikeilla harjoitteilla.

– Jos harjoittelu jätetään väliin tai tehdään  liian kuormittavasti, voidaan aiheuttaa haittaa. Siksi liikkeet on hyvä tehdä yksilöllisen ohjelman mukaan, huomauttaa Rissanen.

Synnytyksestä riippumatta joka viidennellä naisella on muun muassa laskeumia lantionpohjassa, lisäksi yhdyntäkivut ja virtsankarkailu ovat yleisiä. Sekä näiden ilmaantumiseen että vaihdevuosista johtuviin vaivoihin voidaan fysioterapialla vaikuttaa merkittävästi.

– Synnytyksen jälkeen saatava ohjaus palautumiseen ja kuntoutumiseen on tärkeää. Esimerkiksi Ranskassa annetaan 10 äitiysfysioterapiakäyntiä jokaiselle synnyttäjälle. Tieto ennaltaehkäisevästä äitiysfysioterapiasta leviää nykyään Suomessakin kiitettävällä vauhdilla, ja toivotaan, että pian se kuuluu meilläkin terveydenhuoltoon, Rissanen päättää.