Oma keho ei välttämättä kuitenkaan tunnu omalta tai toimi kuten ennen. Raskausajan ja synnytyksen jälkeisen ajan harjoitteluun perehtyneen Hyvinvointistudio Lupauksen perustaja Riina Laaksonen tietää omasta kokemuksesta, kuinka vaikeaa ja erilaista synnytyksen jälkeinen liikkumaan lähteminen voi olla.

- Perheessämme on kolme lasta, joista kaksi nuorinta syntyivät puolentoista vuoden ikäerolla. Nuorimman lapsen syntymän jälkeen minusta tuntui, että kehoni ei toimi kuten ennen. Jouduin opettelemaan monet liikkeet uudestaan ja silti tuntui, että keskivartalossani ei ole mitään pitoa.

Riina ryhtyi tutkimaan asiaa ja huomasi, että hän kärsi suorien vatsalihasten erkaumasta.

- Ennen kun sain kunnolliset ohjeet harjoitteluun, olin jo ehtinyt tehdä kaikki mahdolliset virheet. Perustin Hyvinvointistudio Lupauksen, jotta muiden ei tarvitsisi kokea samaa.

 

Ohjatusti liikkeelle

Riina Laaksonen korostaa, että etenkin synnytyksen jälkeisessä lihaskuntoharjoittelussa ohjaus on kaikki kaikessa, jotta tuore äiti ei unohda miten liikkeet tehdään tai tee niitä väärin. Hyvinvointistudio Lupauksen personal trainerit ja fysioterapeutit tietävät, millaisia muutoksia raskaus ja synnytys saavat naisessa aikaan.

- Liikunnan aloittaminen synnytyksen jälkeen on yksilöllistä. Se riippuu muun muassa aiemmasta aktiivisuudesta, synnytyksen kulusta, mahdollisista vaurioista, kudostyypistä ja toipumisesta ylipäätään. Meiltä kysytään eniten, koska voin aloittaa. Maltillisen kotitreenin voi aloittaa melko pian, mutta esimerkiksi juoksemisen aloittamisen kanssa ei kannata hätäillä.

Laaksosen mukaan liian ripeä aloitus voi aiheuttaa monenlaista takapakkia. Koska elimistön ja lantionpohjan lihasten toipuminen vie aikaa, virtsa voi karkailla, mieli ailahdella sekä selkää ja muitakin ruumiinosia särkeä.

- Parasta palautetta on sellainen, jossa asiakas kertoo saaneensa toimintakykynsä, esimerkiksi lantionpohjan hallinnan, takaisin. Lantionpohjan lihaksilla on suuri vaikutus koko elämään, koska sieltä lähtee koko keskivartalon kontrolli ja tuki.

- Lantionpohjan lihakset vaikuttavat muun muassa juoksuasentoon ja ryhtiin, ne pitävät sisäelimet, kohdun ja emättimen oikeilla paikoillaan ja vaikuttavat jopa seksielämään. Monet asiakkaamme kokevat elämänlaatunsa parantuneen ja koko elämän muuttuneen täysin. Se palkitsee ja kannustaa jatkamaan tätä työtä, Laaksonen päättää.