Aamupalan – banaanimunakkaan, puuron, vihersmoothien ja kahvin - jälkeen hän heittää treeni-kassin olalle ja suuntaa salille.

Teittisen dieetti ja kurinalainen treeni huipentuvat syyskuun lopussa Lahdessa kilpailtaviin fitneksen SM-kilpailuihin, joissa hän puolustaa viime vuotista voittoaan. Vaikka viimeiset viikot ennen kilpailua koettelevat niin mieltä kuin kehoakin, hän sanoo voivansa tällä hetkellä paremmin kuin aikoihin.

- Kärsin pitkään vatsavaivoista, jotka ovat viime aikoina helpottaneet selvästi. Sain vaivat kuriin ruokavaliolla, joka on nyt puhtaampi kuin koskaan. Ongelmat kannattaa ratkaista aina mahdollisimman nopeasti, sillä oireet voivat mennä odottelemalla todella pahoiksi. Treenikin puree paremmin, kun kroppa toimii niin kuin sen pitää.

 

Puhdas suu, terveet hampaat

Suosittua Minifitness-blogia kirjoittava ja personal trainerina työskentelevä Teittinen puhuu kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolesta. Hän sanoo, että suun hyvinvointi lähtee suolistosta ja riippuu pitkälti siitä, millä sitä ruokitaan.

- Oma ruokavalioni on gluteeniton, maidoton ja vähäsokerinen. Syön paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä, hyvälaatuista proteiinia ja kasvirasvoja sekä huolehdin riittävästä kuidun saannista. En käytä juurikaan hiilihapotettuja tai urheilujuomia, ja herkuttelen pääsääntöisesti vain kerran viikossa. Silloinkin syön mieluiten itse tehtyjä, terveellisiä herkkuja tai raakasuklaata.

Teittisen suunhoitorutiineihin kuuluu aamuin ja illoin tapahtuva hampaiden harjaus sähköhammasharjalla, jonka pään hän vaihtaa uuteen kerran kuukaudessa. Ruokailujen jälkeen hän pureskelee purukumia ja juo päivittäin vähintään kolme litraa vettä, joka huuhtelee suun limakalvoja. Kisakaudella hän ei purukumia käytä, koska se kerää suolistoon ilmaa.

- Monet vakavat tulehdussairaudet voivat saada alkunsa suun limakalvoilta. Siksi on tärkeää huolehtia, että hampaissa ei ole reikiä tai suun limakalvoilla tulehduksia.

 

Piste I:in päälle

Syyskuisella fitneksen SM-kisalavalla sädehtivän Eevi Teittisen kirkkaan valkoinen hymy näkyy takariville asti. Hän sanoo, että kaunis ja puhtaanvalkoinen hammasrivistö on kisavalmisteluissa se viimeinen silaus.

- Käyn hammastarkastuksessa kerran vuodessa. Vaikka reikiä ei ole viime vuosina ollutkaan, on hampaista ja niiden kunnosta tärkeää pitää huolta. Hampaiden valkaisun teetän kerran vuodessa tarkastuksen jälkeen. Minulle on tärkeää, että se tehdään hammaslääkäriasemalla, jossa toimenpide tehdään taatusti hellävaraisesti ja niin, että lopputulos on hampaiden oma väri huomioiden mahdollisimman luonnollinen.
Öisen hampaiden narskuttelun takia Teittinen käyttää nukkuessa purukiskoa. Harjoittelun myötä lisääntynyt lihasvoima muutti hänen suun ja kaulan alueen lihastensa toiminta niin, että kiskokin piti vaihtaa toisenlaiseksi.

- Aamuiset päänsäryt ja niskan alueen lihaskivut helpottivat uuden kiskon myötä nopeasti. En osannut ajatella, että ongelma ratkeaa purukiskolla, mutta niin vain kävi. Kroonisista päänsäryistä kärsivien kannattaa siis käydä tarkistuttamassa purentansa, sillä kipujen alkuperä voi löytyä myös suusta.