Näiltä voidaan suojautua suun terveyttä edistävillä maitohappobakteereilla, jotka tekevät ei-toivottujen bakteerien elinolosuhteet haastaviksi.

Suussa elää yli 500 bakteerilajia, joiden diversiteetti vaihtelee muun muassa iästä, elinympäristöstä, suuhygieniasta ja ruokavaliosta riippuen. Terveellä ihmisellä suun mikrobiston valtalajeina ovat Streptococcus salivarius, oralis ja uberis –maitohappobakteerit, jotka toimivat suojamuurina taudinaiheuttajia vastaan. Monipuolinen mikrobisto on terveyden edellytys.

– Voidaan sanoa, että mitä monipuolisempi suun mikrobisto on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä ihminen on terve, professori Per Saris Helsingin yliopiston mikrobiologian laitokselta tietää.

Elinolosuhteet voivat kuitenkin vähentää hyvien bakteerien esiintymistä suussa.

– Suun mikrobisto voi ajautua epätasapainoon esimerkiksi antibioottikuurien, kortisonin, syöpähoitojen, diabeteksen, ruokavaliomuutosten tai raskauden seurauksena. Riittävä syljeneritys on hyvien bakteerien säilymisen kannalta keskeistä, joten ikääntymisestä tai esimerkiksi lääkityksestä johtuva kuiva suu voi johtaa suun mikrobiston epäedulliseen suuntaan, Saris kertoo.

Epätasapaino suun mikrobistossa altistaa suun tulehduksille, joilla on osoitettu olevan suora yhteys muun muassa sydän- ja verisuonitauteihin, korvasairauksiin sekä diabetekseen.

– Suurella osalla suomalaisista aikuisista on suussaan tulehdus tietämättään. Suusta tulehdus pääsee leviämään muualle elimistöön, ja voi aiheuttaa vakaviakin tauteja. Hyvässä kunnossa oleva suu ennaltaehkäisee muita tauteja, Saris painottaa.

 

Probiootit edistävät suun terveyttä

Nykytutkimus osoittaa, että epätasapainoonkin joutuneen mikrobiston voi elvyttää istuttamalla sinne suuhun kuuluvia, hyviä bakteereita.

– Apteekeista on saatavilla suuhun tarkoitettuja probiootteja, jotka auttavat limakalvoja voimaan paremmin. Näiden hyvien bakteerien avulla voidaan vähentää kariesta aiheuttavan Streptococcus mutans -bakteerin esiintymistä suussa. Näin ollen probiooteilla voidaan ennaltaehkäistä ja hoitaa suun sekä hampaiden terveyttä. Samalla kun pidetään huolta suusta, huolehditaan yleisterveydestä, Saris sanoo.

Suuhun tarkoitettujen probioottien popsiminen on helppo tapa ehkäistä myös hammaslääkärikäyntejä.

– Olen huomannut, että suuhun tarkoitettujen maitohappobakteerien syöminen vähentää myös hammaskiveä, sillä ne erittävät dekstranaasientsyymiä, joka hajoittaa plakin sokerirakenteita. Ennemmin syön päivittäin probiootteja, kun käyn usein suuhygienistillä poistattamassa hammaskiveä, Saris vinkkaa.