Sekä suun että suoliston osalta häiriöstä tai jopa sairaudesta kertoo, jos mikrobisto on huono ja monipuolisuus vähenee.  Suussa on suoliston jälkeen monipuolisin mikrobifloora. Suun mikrobeja on tunnistettu jopa yli 500 lajia, mutta samoin kuin suolistossa, myös suusta löytyvät lajimäärät vaihtelevat suuresti. Lukumääräisesti samaa lajia löytyvistä yleisin on Streptococcus salivarius.

 

Kuinka itse voi vaikuttaa mikrobistoon?

– Olemalla terve ja syömällä terveellisesti, vastaa Helsingin yliopiston mikrobiologian professori Per Saris.

Tiedetään, että muun muassa syömällä paljon sokeripitoista ravintoa edesautetaan suun mikrobiston köyhtymistä. Saris kertoo, että jokaiselle ravintokombinaatiolle löytyy mikrobilaji tai -lajirykelmä, joka on sopeutunut käyttämään hyväkseen juuri tiettyä ravintoa. Jos syödään yksipuolista tai ravintoköyhää ruokaa, mikrobilajien määrä vähenee. Mikrobiston diversiteettiä heikentää myös vähäinen syljen eritys.

– Monipuolinen ravinto sen sijaan edistää mikrobiflooran mahdollisuuksia ylläpitää diversiteettiä. Lisäksi kannattaa huolehtia, että syljen eritys pysyy hyvällä tasolla, neuvoo Saris.

Vaikka syljen eritykseen ei aina voi kovin paljon vaikuttaa, Saris kannustaa kuitenkin välttämään sitä vähentäviä valmisteita aina kun se on mahdollista. Monien pitkäaikaisten lääkkeiden ja hoitojen, kuten inhaloitavien astmalääkkeiden, joidenkin mielialalääkkeiden sekä solunsalpaajien ja sädehoidon on todettu heikentävän syljen eritystä.

Iästä johtuvaan syljen erityksen heikentymiseen ei luonnollisestikaan voi vaikuttaa, mutta apukeinoja on saatavilla, ja niitä Sariksen mukaan kannattaakin kokeilla. Juomalla vettä suu pysyy kosteana ja myös suusuihkeiden tai -geelien käytöstä voi olla apua.

 

Hyvä hammashygienia on tehokkain askel raikkaaseen hengitykseen

Ientulehdusbakteerien muodostamat rikkiyhdisteet aiheuttavat hengityksen pahaa hajua. Yhdisteiden pääsyä ulos suusta voidaan vähentää erilaisilla suuvesillä, mutta ne eivät poista itse syytä.

– Pahaa hajua voi aiheutua myös reiästä hampaassa.

A ja O hampaiden ja suun hoidossa on huolellinen hampaiden pesu ja hammaslangan käyttö, ettei ruokaa jää hampaiden väliin mätänemään ja haisemaan, muistuttaa Saris.

– Kannattaa myös varmistaa, ettei kehossa ole mitään tautitilaa, kuten tulehdusta kurkussa tai nenäontelossa.

Lisäksi joidenkin markkinoilla olevien probioottien on todettu vaikuttavan myönteisesti hengityksen pahan hajun vähenemiseen.

 Omilla valinnoilla voidaan ehkäistä hampaiden tummumista

Tummuneiden hampaiden valkaisuun on tarjolla monia konsteja, jotkut tehokkaampia kuin muut. Jonkin verran näyttöä on esimerkiksi siihen erikseen tuotteistettujen bakteerien vaikutuksesta hampaan luonnollisen valkoisen värin palauttamiseksi.

Hampaiden tummumista voi ehkäistä välttämällä kahvin ja punaviinin liiallista nauttimista sekä tupakointia – jos niitä nautitaan ylipäätään.